TMG aantekening halen op LAPL(S), mijn ervaring

De aanleiding voor het halen van mijn Touring Motor Glider aantekening.

Bij GLC Illustrious kochten we van het voorjaar een Super Dimona (De PH-1600) als vervanging van onze Bellanca Scout. Hiermee kregen we naast een nieuw stil sleepvliegtuig ook een vliegtuig waar we op kunnen gaan toeren.

Aangezien ik mijn GPL (VO) al had laten omzetten naar een LAPL-S (FI) zou het volgens de EASA regelgeving (FCL.135.S – Pagina 114) tamelijk eenvoudig moeten zijn om een TMG aantekening op mijn LAPL(S) te krijgen.

De opleiding TMG volgens EASA bij SMB.

In het kort moet je minimaal het volgende doen:

  • 6 vlieguren
  • waarvan min 4 uur met instructeur
  • een solo overland van 80NM met 1 tussenstop
  • examen

Echter was er op het moment dat ik er aan begon maar één partij die de opleiding in NL aanbood en dat was Kees van Roon van SMB Stichting Motorvlieg- en Motorzweefsport Benelux.

Dus op naar Hilversum.

Over het algemeen is mijn opleiding soepel verlopen. Kees is een no-nonsense instructeur met een lekkere directe toon, soms ietwat kort door de bocht en ongeduldig. Maar daar kon ik wel doorheen kijken met mijn zweefvliegervaring.

De opleiding TMG in de praktijk.

Uiteindelijk heb ik:

  • 15:15 vlieguren nodig gehad;
  • 48 Touch en Go’s / Landingen;
  • 2 overlands met Kees;
  • 1 solo overland;
  • 1 examen vlucht met Cees Hendriks.

Tijdens die 15 uur wel twee keer gezeik met de kist gehad.

  1. Bij take-off op mijn eerste solo;
    Generator lampje sprong aan, dus geen stroom, dus na één circuit de kist maar aan de kant gezet.
  2. Bij mijn examen op 200ft in het laagvlieggebied bij Lelystad;
    Geen vermogen meer tussen de windmolens. Achteraf bleek een carburateur ermee te zijn gestopt. Gelukkig heeft het ding er twee, waardoor we met 100ft/min konden wegklimmen…
    Mijn examinator was NOT AMUSED… Desondanks toch geslaagd 😀

Daarnaast denk ik dat de opleiding iets sneller en goedkoper had kunnen gaan indien:

  1. Ik sneller had doorgehad hoe de kist moet zijn opgelijnd op final, doordat je uit het midden zit. Toen het kwartje eenmaal viel waren we 30 touch en goes verder…. Tip: Maar zet denkbeeldig een verticale streep op de kap recht voor je neus. Die streep lijn je op met het einde van de landingsbaan. Problem solved.
  2. Doordat de kist in de zomervakantie weg was heb ik net voor en na die periode een overland met Kees gemaakt. Eén zou voldoende moeten zijn voor iemand die Nederland van boven al goed kent.
  3. Tijdens het doorlopen van de Syllabus voor het aanvragen van het examen bleek dat ik een oefening nog niet had gedaan. Daar ging dus weer een uur instructie (VOR onderscheppen).

Al met al had me dat 3,5 vlieguur en 15 Touch en Go’s kunnen schelen.

Kosten voor het halen van een TMG aantekening op LAPL (S)

Wat Bedrag Aan Minimaal
Syllabus € 100.00 Kees van Roon € 100.00
Huur kist € 1,774.00 SMB-Dimona € 1,045.50
Instructie € 912.50 Kees van Roon € 455.00
Landingsgelden € 355.45 Hilversum / Lelystad / Hoogeveen € 200.00
Examengeld € 198.00 Kees van Roon € 75.00
Brevet € 61.00 IL en T € 61.00
Totaal € 3,400.95 € 1,936.50

Hoe kom ik aan de bedragen in de Minimale kolom?

De syllabus moet je hebben en is een bedrag dat bij andere (Duitse) opleidingen ook wordt gevraagd.

Huur kist, je hebt voor de opleiding minimaal 6 uur nodig en 1,5 uur voor het examen.

Landingsgelden, kan omlaag als je de duurdere velden weet te vermijden en dat landen wat sneller door hebt…

Instructie, uren gaan om laag dus ook de instructie uren. Bij Kees kost instructie € 50,00 per uur droog. Als je het omzet naar vlieguren kom ik uit op € 64,50 per uur.

Examengeld, dit is echt een beetje een wassen neus. Vraag Kees om een Course Completion Form. Bel zelf een examinator en huur de kist. Dan hoef je zoals nu de afspraak is tussen examinatoren onderling alleen een reiskosten vergoeding te betalen.

Brevetkosten, ook hier kom je niet onderuit…

Conclusie.

Ondanks een paar kleine smetjes heb ik een prima en leuke opleiding gehad en kan ik nu vrienden die bang zijn om zonder motor te vliegen ook eens mee de lucht in nemen 😉

 

 

4 Antwoorden op “TMG aantekening halen op LAPL(S), mijn ervaring”

  1. Hoi Frank,

    Allereerst gefeliciteerd!
    Heb je ook nog Theorie en/of daar een examen in moeten doen of heb je vrijstelling gekregen omdat je je LAPL(S) hebt?

    1. Geen los theorie examen aangezien het uitbreiding is op m’n LAPL(S).
      Wel is theorie onderdeel van het praktijk examen.

  2. Ik heb de hele opleiding in Duitsland gedaan bij de vliegclub waar ik lid ben. Nu het examen nog en ik heb een in NL uitgeschreven LAPL(S), Dat geeft nu problemen want wordt het duitse Examen ook bijgeschreven op het LAPL() door ITL? Wie weet dat? Of moet ik met een vliegopdracht naar hilversum vliegen (solo) daar examen doen? Leve de EU maar hoe moet dat nu?

  3. Dag Frank, kwam je input over TMG toevallig tegen. Goed zo je ervaring kenbaar te maken. Je schrijft: Maar zet denkbeeldig een verticale streep op de kap recht voor je neus. Die streep lijn je op met het einde van de landingsbaan. Problem solved. Daar verbaas ik me wat over. Met een TMG is niets anders dan in een zweefkist. Je checkt de gewenste snelheid, neem een punt in je kap, dat gericht is op een punt waarvoor je wilt landen en regel met de kleppen je glijpad. En absoluut niet het eind van de landingsbaan. Hoe wil je dan gecontroleerd je glijpad en snelheid (neusstand) constant houden bij een punt na het punt waar je gaat landen? Dat Kees zijn kist wel eens technische problemen hebben, ervaar je niet als enige. Daar zou wat betere zorg wenselijk zijn. En dat je meer uren moet maken dan het minimum, verbaast mij niet. Zweefvliegers zijn minder gewend aan procedures en die eigen maken kost bij zweefvliegers tijd (is mijn ervaring).

Reacties zijn gesloten.